Close Up Photo Of Black And Silver Car Engine 3757226

4 tips til at vedligeholde din bil efter ferien

Trænger din bil til lidt omsorg efter sommeren? Vores dygtige mekanikere har samlet 4 gode råd til hvordan du vedligeholder din bil efter ferien

Det er nødvendigt, at have den rette mænge olie i din bil, før den kan køre uden problemer. Du kan med vores nemme 4 trins guide finde alt det du har brug for, til at tjekke den korrekte mængde olie i din bil.

1. Hvornår skal man måle bilens olie?

Det er bedst at du måler bilens olie når motoren er kold, derfor anbefaler vi at lade bilen stå natten over. Du kan nu foretage en præcis oliemåling om morgenen, mens bilen står plant. Olien bør undgå at checkes når bilen er varm, da alt olien ikke er nået ned i bundkaret som medfølger til en upræcis måling.

Hvordan måler man olien?

Her får du en trin for trin guide til hvordan du måler bilen.

1. Træk oliepinden op fra motorblokken.

2. Tør oliepinden med et stykke papir eller lignende.

3. Sæt oliepinden ind i sin plads igen og afvent 20 sekunder cirka.

4. Træk nu oliepinden op igen. Nu kan du aflæse oliepinden og vurdere om der er nok, for lidt eller for meget olie i bilen. Hos os, anbefaler vi at olieniveauet er fra midten til maksimum.

2. Sprinklervæske

Sprinklervæske er et vigtigt redskab til når du skal køre i bilen, da forruden let bliver fedtet til med snavs og diverse. Husk at man skal skifte til en frostsikret sprinklervæske om vinteren, så sikre du dig at væsken ikke fryser til is under vinteren. Hos stubbe anbefaler vi, at din frost sprinklervæske indeholder minimum 40% alkohol så er du sikker på, at det ikke fryser til is. 

3. Kølervæske

Når bilen bruger sine kræfter på at køre, bliver motoren naturligt varm, så for at den ikke overopheder og braser sammen, skal den køles ned, og det er her hvor kølervæsken sørger for at din motor ikke overopheder. Bilens kølervæske er essentielt for at motoren kan holde den rette temperatur. Du bør sikre dig at kølervæsken ligger mellem "maksimum" og "minimum".

4. Har du tjekket dæk?

Det er vigtigt at man får gennemtjekket bilens dæk for huller, luft, mønster og dybde. Det kan ende i en kedelig situation hvis man finder ud af undervejs, at man har et fladt dæk og skal holde i nødsporet for at afvente hjælp.

Men frygt ej! Vi hjælper dig godt på vej til at tjekke dine dæk gennem vores trin for trin guide forneden.

1. Tjek om der er den rette mængde luft i dækkene. Det kan ses på Toyota, Renault & Dacia i dørkarmen på førersiden eller i manualhåndbogen.

2. Tjek om der er mønster og dybde i dækkene. Ifølge den danske lovgivning er det 1.6 mm. men vi anbefaler dog kraftigt, at man køre fra 3 mm og opefter.

3. Vidste du at dæk også har en udløbsdato? Hvis dækkene ikke bliver til kørt som hovedregel indenfor 6-8 år kan de risikere at blive for gamle som dermed fører til at de skal skiftes. På billedet forneden kan du se hvordan du tjekker dækkets dato og nu hvor du er i gang med det anbefaler vi, at du tager et kig på reservehjulet samt lappekit for en god ordens skyld.