Toyota har de mest tilfredse bilejere i Danmark

Danmarks mest tilfredse bilejere kører i Toyota. Sådan lyder konklusionen i den helt nye udgave af AutoIndex 2025, der er den største tilfredshedsundersøgelse blandt bilejere i Danmark. Mens det er nyt, at Toyota i år indtager undersøgelsens samlede førsteplads, er det ikke nyt, at det japanske bilmærke topper undersøgelsen for nu 23. år i træk, eller lige så længe undersøgelsen har eksisteret, når det handler om bilejernes tilfredshed med forhandlerne og værkstederne.

Pressemeddelelse 26. maj 2025

Danskerne har talt. De mest tilfredse bilejere kører Toyota. Det viser helt nye tal fra den største tilfredshedsundersøgelse blandt bilejere i Danmark, AutoIndex 2025, der netop er offentliggjort af konsulentbureauet Loyalty Group og FDM.

Her har hele 22.000 danske bilejere i årets første måneder svaret på spørgsmål om deres tilfredshed med 20 forskellige bilmærker. Og konklusionen er tydelig. Ingen andre kan mønstre en lige så høj tilfredshed blandt bilejerne end Toyota.

"Vi er superglade, taknemlige og ydmyge over, at vi hos Toyota ifølge AutoIndex har de mest tilfredse bilejere i Danmark. Det bekræfter, at vores konstante fokus på at levere produkter i høj kvalitet og yde den bedste kundeservice bærer frugt," siger adm. direktør Pernille Kim Johansen hos Toyota Danmark A/S og sender samtidig en dybfølt tak til Toyota-bilejerne, hvis svar ligger til grund for resultatet.

Toyota går i årets AutoIndex-undersøgelse 0,8 pct. frem og topper det samlede resultat med 920 indekspoint. Det er syv point flere end undersøgelsen i fjor og hele 23 point flere end nummer to.

Fire kategorier

Det samlede resultat i AutoIndex-undersøgelsen bygger på delresultater fra fire kategorier. Oplevelsen af selve bilen tæller 40 procent, mens loyalitet, tilfredshed med forhandleren og tilfredshed med værkstedet hver tæller 20 procent.

Toyota har lige siden undersøgelsens start i 2003 ligget nummer ét hvert år i kategorierne tilfredshed med forhandleren og tilfredshed med værkstedet, og i år er ingen undtagelse. For 23. gang i træk kan Toyota således glæde sig over at have de mest tilfredse bilejere både hos forhandlerne og på værkstederne. Adm. direktør Pernille Kim Johansen tilegner æren for det flotte resultat Toyota-forhandlerne og værkstederne over hele landet.

"Det er helt ekstraordinært og meget imponerende, at vores forhandlere og værksteder har formået at yde den bedste kundeservice 23 år i træk. Det kræver et helt særligt netværk. Så jeg vil gerne lykønske alle i netværket," lyder det fra Pernille Kim Johansen.

Mens Toyota altså har toppet kategorierne, der handler om bilejernes tilfredshed med deres forhandlere og værksteder i 23 år i træk, vægter kategorien bilejernes vurdering af deres bil endnu højere. Toyota er de seneste år stille og roligt kravlet op ad listen fra nummer seks i 2020 til nummer fire i 2024 og indtager her i 2025 nu førstepladsen. Dermed kører de bilejere, der er allermest tilfredse med deres bil, i Toyota.

Bilejere mere tilfredse med bilen

Toyota scorer 917 indekspoint i kategorien, hvilket er en stigning på 14 indekspoint sammenlignet med for et år siden svarende til en fremgang på 1,6 pct. Selvom nummer to, tre og fire i kategorien alle har tabt terræn det seneste år, er bilejerne generelt blevet mere tilfredse med deres bil med en gennemsnitlig stigning i tilfredsheden med bilen på 0,6 pct.

Med førstepladser i tre af fire kategorier og en andenplads i den sidste kategori er Toyotas førsteplads i det samlede resultat for AutoIndex overbevisende. Det giver dog ikke anledning til at hvile på laurbærbladene, understreger Pernille Kim Johansen.

"Det er vigtigt, at vi sammen med Toyota-forhandlerne og værkstederne løbende investerer i at holde et højt serviceniveau og hele tiden udvikler os. Vores grundlæggende filosofi hos Toyota er, at selvom vi gør det rigtig godt, kan det altid blive endnu bedre," forklarer hun.

Udover introduktionen af flere nye, skarpt designede modeller i vanlig høj kvalitet de senere år har Toyota også søsat flere koncepter, der er med til at give kunderne endnu mere tryghed i ejerskabet af deres bil. Der følger bl.a. altid et års gratis vejhjælp med, når man får serviceret sin Toyota på et autoristeret værksted, ligesom man med konceptet Toyota Relax kan få serviceaktiveret garanti op til bilens 10. år eller 185.000 km.

Toyota Relax konceptet gælder ikke bare nye biler, men faktisk også brugte biler - også selvom de ikke har været serviceret på et autoriseret Toyota-værksted tidligere. Med et enkelt servicebesøg kan de få genaktiveret garantien, så længe de ikke er ældre end 10 år eller har kørt over 185.000 km.

FAKTA

Konsulentfirmaet Loyalty Group har gennemført den omfattende AutoIndex-undersøgelse siden 2003. Undersøgelsen består af flere end 200 detaljerede spørgsmål om kundeoplevelsen med bl.a. bilen, forhandleren og værkstedet. Dette års undersøgelse blev gennemført i perioden fra januar til marts 2025 og inkluderer biler registreret i perioden fra 2021 til 2024. En tilsvarende undersøgelse er også foretaget i Sverige og Norge.