Ny Toyota Aygo X Hybrid fra 199.990 kr.

Pressemeddelelse 10. oktober 2025

Toyotas mindste bil i modelprogrammet, crossoveren Aygo X, får lige efter nytår en større opdatering og kommer for første gang i en elektrificeret udgave som hybridbil med samme drivlinje, der ligger i storebror Yaris Hybrid. Toyota offentliggør nu priserne, der starter fra 199.990 kr.

Danmarks mest populære bil i mikroklassen, Toyota Aygo X, kommer lige efter nytår i en ny og mere køreglad udgave og for første gang i en elektrificeret udgave som hybridbil. Med en 1.5-liters hybridmotor med 116 hestekræfter, hentet fra storebror Yaris Hybrid, får man ikke bare en markant hurtigere udgave, men også en mere økonomisk udgave, der kører op til 26 km/l.

Toyota har netop løftet sløret for priserne for den nye og opdaterede version af den kompakte crossover, der bliver den første hybridbil i sin klasse. Startprisen lander på 199.990 kr. for udstyrsudgaven med navnet Play.

Her får man som standard bl.a. 17" alufælge, 9" multimedie touchskærm, 7" digitalt informationsdisplay foran føreren, adaptiv fartpilot, fuldautomatisk klimaanlæg, bakkamera, LED-kørelys, fjernlysassistent, sædevarme, rat i kunstlæder samt den seneste udgave af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense 3, med bl.a. forbedret automatisk nødbremse, vognbaneassistent, dynamisk skiltegenkendelse, nødstop assistent og proaktiv førerassistent, der hjælper med at holde afstand og tilpasse farten, uden den adaptive fartpilot er aktiveret.

Med komfortpakken, Comfort, til 7.000 kr. får man yderligere trådløs smartphoneoplader, Smart Start (nøglefri start), LED-lygter for og bag, LED-tågeforlygter samt automatisk foldbare sidespejle.

Pulse med sortlakeret tag

Bevæger man sig op i den højere udstyrsudgave med navnet Pulse, kan man udover udstyret fra de lavere udstyrsudgaver også nyde godt af metallak, sortlakeret tag, mørktonede ruder bag, regnsensor og sædeindtræk med kontrastsyninger og interiør-elementer i bilens farve. Pulse-udgaven koster 226.990 kr. For blot 3.000 kr. mere kan man tilkøbe en særlig Smart-pakke med Smart Entry (nøglefri adgang) og parkeringssensorer for og bag.

Det er muligt at gå all-in på udstyr i udgaven Envy, hvor man i tillæg får både stoffoldetag, en tykkere, akustisk støjdæmpede forrude og sideruder, 18" alufælge, en større 10,5" multimedie touchskærm, integreret cloud navigation med danske menuer og dansk tale, digital nøgle, fjernstyring af forskellige funktioner via MyToyota-appen, sæder i stof og kunstlæder samt et JBL premium lydanlæg. Den særdeles veludstyrede Envy-udgave koster 269.990 kr.

Med introduktionen af hybridteknologi i Aygo X lancerer Toyota også en særlig sportslig udgave af mikro-crossoveren. Det sker for at give en endnu mere involverende køreoplevelse og ikke mindst et endnu mere sportsligt look. Udstyrsudgaven med navnet GR SPORT er opkaldt efter Toyotas motorsportsafdeling, GAZOO Racing, der både har vundet VM i rally, Le Mans-serien og det legendariske Dakar Rally.

Sportslig udgave skiller sig ud

Den sportslige GR SPORT udgave skiller sig ud fra de øvrige udgaver af Aygo X med en særlig sennepsfarvet lakering med sortlakeret tag og sortlakeret bageste del af bilen. Den i forvejen markante frontgrill er gjort endnu mere bemærkelsesværdig med et særligt mønstret gitter kendt fra andre GR-modeller i Toyota-familien. Inde i kabinen, der i GR SPORT udgaven holdes i grå og sorte nuancer, er forskellige GR-logoer nænsomt integreret.

GR SPORT udgaven er gjort en tand sjovere end i standardudgaven af Aygo X. Sportslige 18" GR SPORT alufælge bliver suppleret af støddæmpere og spiralfjedre, der har fået en særlig tuning for at sikre bedre køreegenskaber og mindst mulig krængning, mens den fintunede elektriske servostyring giver endnu mere præcise styreegenskaber.

Hele herligheden koster blot 7.000 kr. mere end Envy-udgaven - og fuldender modelprogrammet for den nye Aygo X Hybrid

Laveste udledning af CO2

Den nye Aygo X placerer sig med hybridteknologi med den laveste udledning af CO2 blandt alle biler, der ikke kan lades op med stik. Aygo X Hybrid udleder således ned til blot 87 gram pr. km. Toyota har dog ikke kun haft fokus på at minimere bilens klimaaftryk under selve kørslen.

Toyota vurderer, at den nye hybridudgave samlet udleder 18 procent mindre CO2 i hele sin livscyklus, når man medregner både brug, produktion og distribution. Toyota benytter fx en særlig integreret teknologi til lakeringen af nogle af delene til bilen, hvor farven sprøjtestøbes på, dels for at opnå en iøjnefaldende effekt og dels for at reducere CO2-udledningen til overfladebehandlingen sammenlignet med den traditionelle lakeringsproces.

Brugen af genbrugsplast og genbrugte korkpropper fra vinflasker til sæderne er et andet eksempel på tiltag, der har reduceret klimaaftrykket fra den nye Aygo X Hybrid. Faktisk betyder brugen af kunstlæder til sæderne, at man i den del af produktionen har reduceret CO2-udledningen med 95 procent sammenlignet med, hvis man havde benyttet ægte læder. Aygo X bliver produceret på Toyotas fabrik i Kolin i Tjekkiet - en bilfabrik, der i forvejen udelukkende benytter vedvarende energi i produktionen.

Toyota forventer at introducere den nye Aygo X Hybrid i Danmark i starten af 2026 og kan bestilles allerede fra i dag hos Toyota-forhandlere over hele landet.