Toyota er verdens mest værdifulde bilmærke

Toyota indtager for niende år i træk tronen som verdens mest værdifulde varemærke i bilverdenen. Det viser en ny undersøgelse, Best Global Brands 2020, af de mest værdifulde brands i verden foretaget af det anerkendte internationale konsulentbureau, Interbrand.

Undersøgelsen afslører, at Toyotas varemærke har en markedsværdi på hele 325 mia. kr., hvilket placerer Toyota helt i top i bilverdenen og på en samlet syvendeplads blandt alle varemærker på kloden.

Onsdag den 28. oktober 2020

Med en markedsværdi af sit varemærke på hele 325 mia. kr. placerer Toyota sig for niende år i træk som det absolut mest værdifulde bilmærke. Toyotas varemærkeværdi i 2020 er en fordobling i forhold til værdien for ti år siden, og undersøgelsen fra Interbrand understøtter en tilsvarende undersøgelse af værdien af virksomheders varemærker tidligere i år fra Forbes, hvor Toyota også blev det klart mest værdifulde bilmærke. Bilmærket med den næsthøjeste varemærkeværdi ligger ifølge Interbrand-undersøgelsen 15 mia. kr. efter Toyota.

Toyotas førsteplads blandt bilmærker sikrer den japanske mobilitetskoncern en samlet syvendeplads blandt alle verdens virksomheder. Her placerer techgiganten Apple sig igen i år som den mest værdifulde virksomhed med en markedsværdi på svimlende 2.034 mia. kr.

Andre brands som fx Amazon, Microsoft, Google, Samsung og Coca Cola ligger også blandt de højest vurderede på listen, mens Lego er det højest placerede danske varemærke som nummer 72 med en varemærkeværdi på 47 mia. kr.

Meget mere end biler

Interbrand peger i undersøgelsen på flere årsager til Toyotas placering som verdens mest værdifulde bilvaremærke. Efter en lang række tiltag har Toyota bevæget sig fra kun at være en bilproducent med biler af høj kvalitet og høj kundetilfredshed til også at være et mobilitetsbrand med et enormt fokus på bæredygtighed og innovation.

Toyota har således sat nye standarder for, hvilket bæredygtigt ansvar internationale virksomheder tager bl.a. gennem virksomhedens miljøudfordring, Toyota Environmental Challenge 2050, lyder det i Interbrand-undersøgelsen.

Den japanske koncern har over en længere periode været førende inden for klima- og miljøtiltag, og et af målene i Toyotas Environmental Challenge 2050 er, at nye biler skal være CO2-neutrale senest i 2050 – ikke blot, når de kører, men i hele bilens livscyklus. Derudover sigter Toyota mod nul CO2-udslip fra virksomhedens fabrikker ved at optimere produktionsteknologier og skifte til alternative energikilder.

Mindre CO2 med hybridbiler

Toyota har yderligere markeret sig særligt stærkt inden for salget af hybridbiler, der på verdensplan nærmer sig 16 millioner siden introduktionen af verdens første masseproducerede hybridbil, Prius. Det har reduceret udledningen af CO2 med 120 mio. tons – svarende til den samlede udledning fra hele Danmarks befolkning i næsten to år.

En af årsagerne til den markante CO2-reduktion er, at hybridbilerne kører på el i gennemsnitligt halvdelen af tiden. De sørger automatisk for selv at lade op under kørslen og har for længst fået deres gennembrud i Danmark, hvor de i dag udgør over halvdelen af Toyotas salg.

Toyota tilbyder i dag otte forskellige hybridmodeller i Danmark – og 34 forskellige på verdensplan – samt den helt forureningsfrie brintbil, Mirai. Endnu flere hybridbiler, elbiler og brintbiler er på vej, ligesom virksomheden også udvikler biler med selvkørende teknologier, kunstig intelligens, robotter og et væld af nye, bæredygtige mobilitetsløsninger drevet af helt forureningsfrie teknologier som el og brint. Alt dette har medvirket til at styrke Toyotas position som verdens mest værdifulde bilmærke i Interbrands nye undersøgelse.

Se hele undersøgelsen fra Interbrand på Interbrand og top-10 i undersøgelsen herunder.