Toyota bygger månebilen Lunar Cruiser

Toyota er i fuld gang med at transformere sig fra bilproducent til mobilitetsvirksomhed og vil i fremtiden sørge for, at ingen skal begrænses i deres mobilitet. Men Toyota holder sig ikke kun til at fokusere på mobilitet på jorden.

I samarbejde med det japanske rumagentur JAXA har Toyota nemlig indledt udviklingen af et bemandet rumfartøj, der netop har fået kælenavnet Lunar Cruiser med tydelig reference til Toyotas i forvejen legendariske og hårdføre Land Cruiser.

Fredag den 2. oktober 2020

Det japanske rumagentur, JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency), og Toyota har indledt udviklingen af en månebil, der skal køre på brint. Det kommende bemandede rumfartøj er netop blevet navngivet Lunar Cruiser, hvilket danner bro til et af de mest legendariske køretøjer på jorden, Toyota Land Cruiser, der er kendt for sin høje kvalitet, holdbarhed og pålidelighed. Vigtige dyder, der er afgørende nødvendige for et bemandet køretøj i rummet.

For både Land Cruiser og den fremtidige Lunar Cruiser handler det om ”at bringe folk hjem i god behold”, om det så er i de vanskelige situationer, vores egen planet kan byde på, eller de ekstreme forhold, der gør sig gældende på månen. Her venter et miljø med en tyngdekraft på kun en sjettedel af jordens, særdeles udfordrende terræn med kratere, klipper og bjerge samt strålings- og temperaturforhold af en helt anden kaliber end under jordens beskyttende atmosfære.

Forventningen fra de to samarbejdsparter er, at projektet vil blive afsluttet allerede i slutningen af dette årti. Duoens ambitionsniveau er nemlig højt. Det understreges bl.a. ved, at JAXA og Toyota senest i løbet af næste år forventer at have udviklet testdele til hvert enkelte teknologiske element og en decideret prototype af selve månebilen.

På størrelse med to minibusser

Planen er, at Lunar Cruiser kommer til at måle seks meter i længden, 5,2 meter i bredden og 3,8 meter i højden – svarende til størrelsen på to minibusser. Som udgangspunkt bliver Lunar Cruiser bygget til at kunne transportere to personer, men der i nødstilfælde vil der være plads til fire. Sigtet er, at rækkevidden på brint bliver over 10.000 km.

Det indledende arbejde med rumfartøjet har foreløbig omhandlet simuleringer af, hvordan der udledes varme under kørsel samt fremstilling og evaluering af dæk til prototypen. Samtidig bruger man virtual reality – et computer-simuleret miljø i fuld størrelse – til at finde ud af, hvordan fartøjets interiør og udstyr kan udnyttes til fulde på bedst mulig vis.

Udover samarbejdet om at udvikle et funktionsdygtigt, bemandet rumfartøj som Lunar Cruiser, engagerer JAXA og Toyota sig – i samråd med andre virksomheder – i tanken om ”et samfund på månen ført an af det bemandede rumfartøj”.

Fremtidigt samfund på månen

Dermed understreges det i al sin tydelighed, at projektets formål ikke blot handler om at producere et køretøj, der kan begå sig på månen. Det handler i mindst ligeså høj grad om, hvordan fartøjet kan danne udgangspunkt for et fremtidigt samfund på månen og føre til en nærmere drøftelse om de udfordringer, der måtte være forbundet med en sådan idé.

Den verdenskendte danske arkitekt, Bjarke Ingels, og hans virksomhed, Bjarke Ingels Group (BIG), som Toyota i forvejen samarbejder med omkring udviklingen af fremtidens brintdrevne by, Woven City, i Japan, har netop løftet en flig af sine ambitioner om at opføre bygninger på månen ved brug af månestøv fra år 2030.

Så hvem ved, måske vil man allerede i næste årti kunne flytte ind i sin nybyggede, dansk designede månebolig med sin nye månebil, Lunar Cruiser, holdende i garagen.

Denne side benytter cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere her.

OK